Games Longreads

Gamecorner: Fortnite

David Klein Velderman
Geschreven door David Klein Velderman

Het is weer zover.

Ik weet wat meesten van jullie denken: Goh, gaat die gek die de gamecorner schrijft het hebben over Fortnite? Heel simpel gezegd: nee, want Fortnite is een battle royale game. Ik heb PUBG al gereviewd, zoek maar naar dat artikel op de site van de Trésor. En als je zo’n persoon bent die claimt dat Fortnite anders is dan PUBG vanwege de TF2-tier graphics en een nog grotere microtransactionmarkt dan Star Wars Battlefront II, dan houd je alleen jezelf voor de gek.

Maar, waar ga ik het dan wél over hebben? Weet je, ik ben de laatste tijd veel bezig geweest met role-playing games (wat specifieker: turn-based role playing games). Ik ga jullie wat vertellen over Darkest Dungeon.

DarkestDungeonLogo

Heb je vaak het gevoel gehad dat je RPG-game eigenlijk te makkelijk was? Al alle dungeons gedaan in Diablo? Ebony Warrior gekilld in Skyrim? Al een Broken Sword run gedaan in Dark Souls? Nou, misschien dat je Darkest Dungeon wel wilt proberen.

Het verhaal is dat je een familielid bent van the Ancestor (de voorvader), een man van adel die een heel erg extravagant leven leidde – alcohol, bordeelvrouwen, goud en zilver, typisch luxe leventje. Op een gegeven moment had hij genoeg van zijn luxueuze festijen en besloot hij onder zijn landhuis te graven, omdat hij tekeningen, boeken en schema’s had die aangaven dat er een godheid diep onder de grond zat. Hij had al zijn geld gepompt in een expeditie om de poort tot de godheid te vinden. Hij vond een poort, en vanaf het moment dat hij die poort opendeed was er stront aan de knikker. Een hoop hels gedoe ontsnapt en vernietigt de boel, en hele hectares zijn bedorven geworden vanwege demonische rotzooi.

Jij, de speler, ontvangt een brief waarin de voorouder het huis en het land eromheen als erfgoed aan je schenkt. Aan jou de taak om het land van de voorouder te reinigen van de helse plaag van allerlei soorten monsters, eindbazen verslaan en deze demonische god terugsturen naar zijn hol. An sich een best wel simpel, maar vet idee.

In het spel kom je in de Hamlet, een dorp waar je helden kan rekruteren, en deze helden kan verbeteren en van ziektes en stress kan genezen. Dat laatste is enorm belangrijk, omdat je helden tijdens missies naast schade ook stress kunnen oplopen. Als een held te gestresst is, dan breken ze mentaal, en kunnen ze óf in een van de wanhopige stemmingen komen, of in een van de moedige stemmingen.

DDFearful

Als helden in een paranoïde of irrationele stemming raken kan hierdoor je missie enorm in de soep lopen en sta je binnen drie seconden in diepe shit, terwijl een moedige held juist in clutch-situaties je team enorm uit de brand kan helpen.

Je kunt dus helden rekruteren die classes hebben: je hebt Crusader knights, Vestal healers, maar ook Highwaymen, Lepers, en nog een hoop anderen. In totaal zijn er twaalf officiële classes, veertien als je de DLC-classes meetelt. Ik zeg officiële, omdat je op de PC-release ook toegang hebt tot de Steam Workshop waar een hoop community-made classes staan.

Maar hier is het allerbelangrijkste aspect van deze game: het is enorm moeilijk, en de game vergeeft niet. Hiermee bedoel ik, dat ze je niks teruggeven of hercompenseren als je een fout maakt. Als je fouten maakt tijdens de missie, dan straft de game je daar enorm voor en kan het fataal zijn voor je helden. En als je team dood gaat, dan zijn de teamleden voorgoed dood, en dan moet je nieuwe helden rekruteren. De game vergeeft je helemaal niks, ook al zat je favoriete Crusader of Plague Doctor in dat team dat net dood ging.

Bovendien is er een Narrator, die iedere stap met je meedenkt en meedoet, en de goede momenten meer “vigor” geeft, terwijl hij zout in je wonden wrijft zodra het fout gaat.

Het is in Darkest Dungeon vooral vallen en opstaan, en iedere keer leer je iets nieuws. Des te dieper je de donkere ruimtes gaat verkennen, des te beter je de omgeving kent, en des te beter je helden worden. Maar ook al zijn je helden op het maximale level, dan is de laatste uitdaging, de Darkest Dungeon, nog een enorme uitdaging…

Ondertussen ben ik een normal run aan het doen, heb ik het spel niet uitgespeeld, en heb ik er al 60 uur (!) in zitten. Het zit boordevol content, enorm veel speelplezier, het is een ontzettend goede tijdvreter en een paradijs voor de verkenner. En dat alles voor een niet al te verkeerde prijs van 22 euro.

Darkest Dungeon is origineel uitgekomen voor de PC na een Kickstarter-campagne, en is ondertussen al voor meerdere consoles gereleased. Deze game krijgt een 10/10 van me.

En voor de Nintendo liefhebbers onder ons, ook al zo gehypet voor Smash op de Switch?

Print Friendly, PDF & Email

Over de schrijver

David Klein Velderman

David Klein Velderman

Ik schrijf artikelen met de productiewaarde van een kleuter en de humorwaarde van iedere jongen in groep zeven.

Laat een reactie achter